SOLLICITATIEBRIEF

AIDA is een methode die in de marketing wordt gebruikt. Marketing staat voor
‘verkoop van een product’. Je kunt deze methode gebruiken voor de opbouw
van je sollicitatiebrief om zo ‘jouw product’ te verkopen aan de werkgever.

Het AIDA model bevat de volgende 4-stappen:

De A staat voor Attention
In de eerste alinea moet je de aandacht van de lezer zien te trekken, dit
kun je doen door een originele openingszin. Bijvoorbeeld door te schrijven:
– dat jij weet waar het bedrijf voor staat
– wat je aantrekt in de functie

De I staat voor Interest
Het doel is te wijzen op positieve aspecten om de aandacht van de lezer vast te houden.
Het moet interesse van de lezer wekken. Dit kun je doen door te schrijven dat je:
– werkervaring hebt in deze functie
– dat je een unieke motivatie hebt
– voldoet aan de functie-eisen
– past binnen de bedrijfscultuur.

De D staat voor Desire
De interesse moet worden omgezet in het verlangen om je te willen spreken.
Om dit te bereiken dien je zaken te onderbouwen zoals:
– je meerwaarde en successen benoemen
– waarom jij juist voor dit bedrijf kiest
– waarom je voldoet aan de functie-eisen
– waarom je past binnen de bedrijfscultuur.

Omschrijf Interest/Desire aan de hand van je opleiding, werkervaring en eigenschappen.
Dit in aansluiting op de belangrijkste vragen vanuit de vacature met name functie-eisen,
functie-inhoud en bedrijfscultuur.

De A staat voor Action 
In deze alinea dien je de lezer te bewegen om je uit te nodigen voor een gesprek, dit doe
je door te schrijven dat je bereid bent in een persoonlijk gesprek je kwaliteiten te komen toelichten. Niet schrijven dat je “hoopt dat je wordt uitgenodigd”. Schrijf een effectieve afsluiting wat op jezelf slaat en waaruit je enthousiasme blijkt.

Tips
⇒ Markeer de belangrijke punten in de vacature, onderbouw deze punten in je brief.
⇒ Gebruik niet dezelfde tekst/eigenschappen die in je persoonsprofiel van je resumé staan
⇒ Schrijf niet dat je pro-actief bent, maar geef een voorbeeld waaruit blijkt dat je dit bent.
⇒ Schrijf kort en krachtige zinnen (max. 15 woorden per zin).
⇒ Maak de tekst op ongeveer een half A4.
⇒ Lees de brief nog eens goed door en wis woorden die niet van toepassing zijn.
⇒ Om meer informatie te krijgen over de vacature, neem contact op met het bedrijf.

Stel open vragen, deze beginnen met wie, wat, waar en wanneer, zoals:
– wat zijn de taken, hierop kun je doorvragen.

– waarom is deze functie vrij?
– welke bedrijfscultuur is er binnen de organisatie?
– welke perspectieven zijn er op langer termijn?

Wil jij je kans vergroten om uitgenodigd te worden voor een gesprek?
Laat je brief op maat maken. Stuur voor een vrijblijvend advies een bericht naar
 info@sollicitatieshop.nl.

Bron: E.K. Strong (1925) “Theories of Selling”.